Web 2.0 eta eskola
Sarea baliabide gazte samarra da,
etengabe bilakatzen ari dena. Denbora gutxian web estatiko batetik, non
erabiltzaileak paper pasiboa daukan, web dinamiko, parte hartzaile eta
elkarlanerakora pasa da, erabiltzaileak bertako protagonista aktibo bihurtzen
direnak, edukiak sortzen eta partekatzen, iritzia ematen, parte hartzen,
harremanak egiten, etab. Web berri honi Web 2.0 edo web soziala deritzo, eta
hezkuntza eremuan aukera asko eskaintzen dizkigu.
Hasteko esan dezakegu hau erabiltzaileen
sarea dela, erabiltzaileak aldaketaren protagonistak baitira. Aldaketa bat non
datuen sarea, pertsonen sarea bilakatu den, teknologia eta gizartearen arteko
elkarreraginen lekua. Tresna eta
aplikazio berriek zerbitzuak eskaintzen dizkiete erabiltzaileei, eta zerbitzu
hauek edukia, informazioa eta komunikazioa sortzen dute.
Sarean, erabiltzaile, zerbitzu,
baliabide eta tresnek bat egiten dute, elkar eragiteko aukera emanez. Baina hau
ez litzateke posible izango tresna teknologiko indartsu, erraz eta
eskuragarririk gabe, hortaz web 2.0aren baliabide garrantzitsuenak ondorengoak
dira:
- Blog-ak: Onlineko zerbitzu gehienak biltzen dituzte, izan ere, edozein motatako artxibo, zerbitzu eta multimedia erreferentzia onartzen ditu, informazioa helarazten du eta bisitarien iruzkin edo ekarpenen bidez feedbacka egiten du. Gaina, beste blog edo web orrialde batzuekin lotuta dago, horrela blogosfera sortuz, hau da, blog multzoa eta blog horien atzean dauden pertsonen artean sortzen diren harreman multzoak.
- Wiki-ak: Horizontalki eta elkarlanean editatzen den tokia, non egilean beraien nabigatzailetik eta denbora errealean, ezagutzak editatu, argitaratu eta sortzen dituzten. Adb.: Wikipedia.
Hauen bitartez, sistema hauek
duten konplexutasun teknikoa erabiltzaileentzat gardena da, eta hainbat estilo
eta txantiloi eskainiz diseinatzearen lana errazten diete eta edukietan
kontzentratzeko.
Informazioa azkar eta erraz
eskuratzeko RSS edo Atom bezalako edukien estandarrak ditugu, feeds moduan ezagutzen direnak, eta ezagunena
online dagoen Bloglines dena, gure
feeds-ekin zuhaitz kate bat antolatzeko eta interneten bidez partekatzeko
aukera ematen diguna.
Web 2.0ko beste kontzeptuetako
bat folksonomia edo markatzaile sozialena da. Erabiltzaileek edukiak modu erraz
batean sortzeaz gain, hauek gaiaren arabera klasifikatu ditzakete etiketa edo
tags-en bitartez (adb.: wikipedia).
Horrela, nabigatzailetik
erabilgarri diren zerbitzu eta aplikazioz josita dago. Edozein motatako artxibo
eta materialak (bideoak, argazkiak, etab.) gorde eta partekatzeko lekuak, Delicious bezalako tokiak gure
gogokoenak gorde, partekatu eta edozein gailu edo tokitik sartzeko aukera
ematen diguna, Twiter, Google maps,…
Honek Mashup bezalako kontzeptuak
bultzatzen ditu, hau da, beste zerbitzu hauekin elkar eraginean sorturiko
zerbitzua. Adibidez: Panoramio, Google Maps-en botereaz baliatzen dena balio
gehiagoko funtzionaltasunak eskaintzeko.
Honekin batera komunikabideen
kontzeptua aldatu da, guztiak sarean bilduz. Hortaz, pentsa, irratia eta telebista
interneten agertzen dira modu dinamiko eta parte hartzaileagoan.
Web 2.0a osagai sozialean
oinarritzen bada eta elkarlana, komunikazioa eta hartu-emanak bultzatzen
baditu, eta hezkuntza komunikazioan oinarritzen bada zentzugabea izango
litzateke sarearen boterea ez aprobetxatzea, elkarlaneko balioak sustatzeko.
Beraz, web 2.0ak hezkuntza aukera
erraldoiak eskaintzen ditu, ezagutu, partekatu, sortu, parte hartu eta
erlazionatu hezkuntza helburu garrantzitsuak diren bitartean.
Habilidades y competencias en la Web 2.0
XXI. mendean zehar Web 2.0 kontzeptuak Interneteko
iraultza ekarri du, izan ere, aldaketa handia izan da eta honek abantail
ikaragarriak ekarri ditu. Honen ondorioz, erabiltzaileok subjektu aktibotan
bihurtu gara; ezagutza sortu, zabaldu eta partekatu dezakegunak.
Horrela izanik, alfabetizazio digitalaren beharra sortu
da; testu honetan ikus dezagu Web 2.0 ren alderdiak, tresnak eta aplikazioak.
Hala nola, alfabetizazio digitalaren gaian murgilduko gara.
Alfabetizazio digitala: informazioa
ezagutzan eraldatzeko trebakuntza da; ezagutza hori kolaborazio elementu bat
egitea eta gizartea eraldatzeko erabiltzea da alfabetizazio digitala.
Bestalde, Web 2.0ren aplikazio bat bilatzaileak ditugu;
Interneten informazio zehatz bat bilatzerako orduan oso zaila izaten da nahi
duzun informazio hori aurkitzea, izan ere, informazio pila bat dago. Zailtasun
horiek ekiditeko, alfabetizazio digitalak barnebiltzen ditu behar diren
trebetasunak informazio hori erabiltzeko gaitasuna garatzeko eta garrantzitsua
dena soilik erabakitzeko.
Hala nola, informazio hori lortzeko, argitu behar da, Web
2.0 erabiltzeko konexioa eta ordenagailu bat behar dela. Hori izanda,
interneteko konexioa dagoen edozein lekutan izango ditugu gure esku hainbat eta
hainbat zerbitzu. Web 2.0 ren abantail garrantzitsu bat hurrengoa da: nahi
ditugun adina zerbitzu dohakoak direla eta haren helburuetako bat berdintasun
bat lortzea da.
Hitz egiten ari garen informazio hori, blogs eta
wiki-etan agertzen da askotan; hauek Web 2.0 ren aplikazioak dira.
- Blogs: web gune bat da, non erabiltzaile batek edo gehiagok informazioa aldizka txertatzen dute. Erabiltzailea nahi duen gaiaz hitz egin dezake bere blogean eta funtzio desberdinak eman ditzaizkioke askatasunez.
- Wiki-ak: web gune kolaboratzaile bat da, non erabiltzaile desberdinek osatu dezakete informazioa, sortuz, editatuz, ezabatuz eta aldatuz. Web gune hauek erabiltzeko interaktiboak, azkarrak eta errazak dira.
Azkenik, informazio hori nola kudeatzen jakin behar dugu,
horretarako “folknosomia” edo markagailu sozialak ditugu. Geroz eta hazkuntza
handiagoa izaten ari dira, markagailu hauek erabilera desberdinak eskeintzen
dizkigute, hona hemen aipagarrienak, markagailuak partekatuz: komentarioak
txertatzea, botoak, inportatuu/exportatu, estekak korreoz bidali, notifikazio
automatikoak egin, rss-ak edo edukien txertaketak egin, sare sozialak eta
taldeak sortu, etab.
Aprendizaje colaborativo y TIC
Informazio eta Komunikazio Teknologiak
(IKT) ikasgelan sartzea erabakitzean, gauza asko izan behar dira kontuan, alde
pedagogikotik alde teknologikotik baino gehiago. Izan ere, eragin handia izango
du erabiliko dugun eredu pedagogikoan.
1.- ELKARLANEAN IKASTEN DUGU ETA IKASTEN DUGUNEAN ELKARLANEAN ARI GARA
Ordenagailuekin lan egitea erabakitzen
dugunean, lehenik eta behin, koerentzia maila egokia erabiltzen ari garen ikusi
behar da. Modu ireki, konstruktibista eta kritiko batean nahi baditugu
ezagutzak lortu, talde lana, lan banaketa aproposa, kolaborazioa... sustatzen
duen heziketa mota bat pentsatu behar da. Gai honen inguruan sortzen den
galdera ohiko bat, kolaborazio dinamika bat edo kooperazio dinamika bat
planteatzen ari garen da. Zein da desberdintasuna?
1.1.- KOOPERAZIOA- KOLABORAZIOA
Ikaskuntza
kooperatzailea: talde txikien barruan
egiten den elkarrekintzan datza.
Ikaskuntza
kolaboratzailea: honek ez du
talde-lana esan nahi, baizik eta, norberak egin behar duen lana talde hori
aurrera atera ahal izateko.
Beraz, heziketa kooperatzailean
irakaslearen papera funtsezkoa da, izan ere, talde lanerako eginbeharrekoa
aurkezten du, behar den informazioa ematen du, metodologia zehatz bat zehazten
du eta lana bukatu ondoren espero duen produktua zein den erakusten baitu.
Bestalde, eredu kolaboratzailean, taldeek
autonomia handiagoa dute lana nola egin erabakitzeko orduan, eta irakaslea
laguntzeko baino ez dago.
1.2.-
IKASKUNTZA KOOPERATZAILEA/ KOLABORATZAILEA. EGOERA PARADIGMATIKOA ETA
KONTZEPTUALA. PARADIGMA SOZIO-KONSTRUKTIBISTA
Korronte honen ezaugarri
garrantzitsuenetako bat, prozesu pedagogikoa ulertzeko moduan batez ere, bi
puntutan banatzen da. Batetik, ikaskuntza psikologikoaren oinarria eta
bestetik, ikasi eta irakastearen prozesua nola ulertzen den.
●
Sostengu
psikologikoa: paradigma kognitiboa
Jarrera guztiak aztertu behar dira eta
kontzeptu guztien arteko eskema bat
lortu. Sortzen zaizkigun ideia guztiek ezaugarri zehatz batzuekin
eratutako heziketa ekintza bat burutzen lagunduko digute. Baita erabakiak
hartzen, baliabideak aukeratzen... ere.
1.3.-
HEZIKETA SORKUNTZA
Psikologiaren ekarpena eta honen barruan,
korronte sozio-konstruktibistak, heziketaren ikuspegi ireki bat eraikitzen
lagundu du. Heziketa, ekintza praktikoaren bidezko prozesu bat dela esan
genezake, arrazonamendua eta egunerokotasunetik ateratako hizkuntza erabiltzen
duena. Gehien bat, gertaera jakin eta aldakorrei (bata bestearekiko desberdinak
direnak nahiz eta ingurugiro berdintsuetan gertatu) erantzuten baitie.
- Teknologiak, ikasleriaren buruzko-prozesuak
eta prozesu-sozialak erraztu behar ditu heziketan, horregatik ikasle-irakasle
eta irakasle-ikasleen arteko elkarrekintza sustatu behar du.
- Ekintzek ezin dute itxirik egon, hau da,
ikasleen inguruko kulturatik abiatutako prozesuak izan behar dira.
−
Edukiek ere ezin
dute itxita egon, teknologiak ireki behar dio aukera irakasleari berak erabaki
dezan eduki bakoitza zein helburutarako erabili.
−
Metodologiak
funts etikoetan oinarritu behar du.
2.- DENA OSO ONGI DAGO BAINA, NIK ZER EGIN
DEZAKET NIRE GELAN?
Ze ingurune daukat heziketa prozesurako?
Nola planifikatu teknologiaren integratzea? Nola ikusten dute nire ikasleek?
Eta abar luze bat, edozein hezitzaileek egin beharreko oinarrizko galderak
dira.
2.1.-
EREDU BAT CSCL PROZESUAK SARTZEKO: BERSATIDE
CSCL dinamika abian jartzeko BERSATIDE
izeneko tresna bat sortu da, zer ekartzen duen honelako prozesu bat martxan
jartzea hausnartzen laguntzen duena. Laguntza honen funtsa, lanaren bitartez
lortutako esperientzia da. Ondoren, trena honek zenbait pausu proposatzen
dizkigu, gogoetan, bilaketan, diseinuan eta baliabidetan oinarriturik daudenak.
● 1.fasea: kontestualizatutako azterketa, CSCL
aren inguruko hezkuntza errealitatea definitzen duten ezaugarri eta
berezitasunen inguruan argitu beharko luke irakaslek.
● 2.fasea: topiko eta metodologiaren aukeraketa,
CSCL diseinuarekin zerikusia duten aplikazio praktikoaren inguruan zenbait
erabaki estrategiko hartu behar lituzke irakasleak.
●
3.fasea: baliabide teknologikoen aukeraketa,
irakasleak trena teknologikoen aukeraketa bat egin behar luke.
●
4.fasea: prozesuaren antolaketa, ekintzen
prozesuen sekuentzia, ikasleriaren ebaluaziaren antolakuntza eta ezarritako
heziketa planaren antolakuntza.
● 5.fasea: ebaluazioaren metodologiaren hautaketa,
ze ebaluazio-sistema erabiliko duen irakasleak.
●
6.fasea: ekoizpen/garapena, CSCL diseinua
posible egiteko behar diren materialak, gaiak, aurkezpenak etab. Irakasleak
garatu behar lituzke.
●
7.fasea: inplementazioa, CSCLaren aplikazio
praktikoa.
●
8.fasea: berrikustea, ondorioak ateratzea.
2.2.-
TEKNIKA KOLABORATZAILEAK
Teknika kolaboratzaileak prozesuaren
oinarria dira, teknologiak ez du metodologiaren sakontasunean eraginik eduki
behar.
Teknika kolaboratzaileen ezaugarriak:
−
Irekiak
−
Taldekoak
−
Prozesuan zein
azken emaitzak jartzen dute garrantzia
−
Ikasleriaren eta
irakasleen arteko koordinazioa sustatzen dute
−
Ikasleek
sortutako heziketa proposatzen dute
3.- TEKNOLOGIAREN NAHASPILAN BIDE BAT
AURKITZEN
CSCLaren diseinuak honako baldintzak bete
behar ditu:
●
Teknologiaren
erabilerak erreza eta eraginkorra izan behar du.
●
Materialen,
egituren eta edukien berrerabilpena baimendu behar du.
●
Pertsonen,
talde-kurtsoen eta rolen kudeaketa erraza baimendu behar du, eta ondoren
berrerabili.
●
Materialak eta
informazioak antolatzen lagundu behar du.
●
Ikasleriaren
ebaluazioa erraztu behar du.
●
Kolaborazioan
emaitza zehatz batzuen sormena ahalbidetu behar du.
●
Prozesuaren
ebaluazioa erraztu behar du.
●
Tutoretza
prozesuak hobetu behar ditu.
●
Erabakiak
hartzera lagundu eta sustatu behar du.
●
Orekatua izan
behar du.
●
Fase, etapa eta
eginbeharren segida bat erakutsi behar du.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina